In onze podcast over de GP van Mexico hebben we het er al over gehad; Mercedes die wellicht gaat stoppen in de Formule 1. De laatste tijd zijn de geruchten van een vertrek van de Duitse formatie alleen maar toegenomen. Daarom wil ik graag nog een keer toelichten waarom ik denk dat het team van Mercedes gaat vertrekken. En omdat we een gloednieuwe site moeten vullen met content. En omdat ik toch niks te doen heb in de winter.

Ten eerste het budget-cap. Want waarom pompt Mercedes jaarlijks honderden miljoenen (Forbes) in zijn Formule 1 project? Omdat ze in Stuttgart ook wel snappen dat je dan altijd vooraan rijdt. En dat vooraan rijden is ze de afgelopen jaren best wel goed gelukt. Maar door de invoering van het budget-cap vervalt deze ‘garantie’. Ik verwacht net na de intreding van het budget-cap nog geen grote veranderingen in de verhoudingen tussen de teams, echter zal na een paar jaar het veld dichter bij elkaar komen te liggen. In vergelijking met nu kan Mercedes dus alleen maar gaan verliezen.
Het imago van Mercedes is de laatste jaren (mede door de Formule 1) wat mij betreft veranderd van ‘stoffige naar rook stinkende taxi’s’ naar ‘leuke aansprekende auto’s met veel (overbodige) technologie’. De grote fabrikanten zitten voornamelijk in de Formule 1 vanwege marketing technische redenen. Ik zit, helaas, niet bij de topoverleggen van Mercedes aan tafel maar ik kan me zo voorstellen dat imago een grote reden van Mercedes is geweest om aan het Formule 1 project te beginnen. Het doel qua imago is wat mij betreft door Mercedes bereikt. Verder denk ik niet dat het imago van Mercedes niet veel meer zal verbeteren als ze niet meer voor aan rijden, laat staan domineren. Integendeel. Waarom zou Mercedes dan nog doorgaan?
Verder is er nog de opmerkelijk opmars van HWA. Voor iedereen die niet de gehele bedrijfsvoering van Daimler (het concern waar o.a. Mercedes en Smart onder valt) uit zijn hoofd kent: HWA is een raceteam dat onderdeel is van Daimler. Verder heeft HWA sterke connecties met Mercedes. Zo reden ze jaren mee in het DTM als klantenteam van Mercedes en ontwikkelen ze motoren voor Formule 3 teams onder de noemer van Mercedes. De grootste stap maakten ze echter in 2018 met de overstap naar de Formule E waar ze het klantenteam van Venturi werden, als opmaat voor de intrede van Mercedes in de elektrische klasse. Daarbij rijden ze sinds 2019 mee als team in de Formule 3 en hebben ze vanaf volgend seizoen een eigen team in de Formule 2.
Vooral de de introductie van HWA in de Formule 2 en 3 vind ik opvallend. De banden met Mercedes zijn, zoals aangegeven, erg nauw. Het zou dus logisch zijn dat HWA het opleidingsteam van Mercedes wordt waar de talenten uit het opleidingsprogramma zich kunnen klaar maken voor het echte werk. Een logische stap, ware het niet dat Mercedes op het moment van schrijven 4 coureurs in zijn Junior Driver Programme heeft, waarvan er 1 al Formule 1 rijdt (Russell) en er 2 nog aan het karten zijn. Er is dus eigenlijk helemaal geen sprake van een juniorenteam bij Mercedes.
Daarom denk ik dat HWA Mercedes over een paar jaren gaat vervangen in de Formule 1. HWA kan namelijk helemaal geen imago schade oplopen in de Formule 1, want ze hebben nog geen imago. Mercedes zal de banden vooral op de sociale media en in de marketing zeker bij een overwinning van HWA nog eens extra aanhalen, maar wanneer HWA in de sub-top van de Formule 1 rondrijdt is er geen man overboord. Het team van HWA zal door de budget-cap prima zijn eigen boontjes kunnen doppen, dus de miljoenen die er nu door Daimler tegenaan worden gegooid zullen ook een stuk minder worden. En Mercedes zelf? Die gaan lekker de Formule E in. Je weet wel, die klasse die wél de toekomst heeft.