Het komende jaar heeft alles in zich om één van de mooiste seizoenen ooit te worden. Dat roepen ze bij Ziggo sport elk jaar maar ik meen het echt. Terugkijkend op de eerste week lijkt Ferrari de snelste. En nu onder een op het oog solide leiding lijkt het erop dat Ferrari in ieder geval beter de vorm vast kan houden dan afgelopen seizoen. Dit betekend, voor het eerst sinds de naar stofzuiger klinkende hybride motoren zijn intrede maakten, Mercedes echt moet gaan aanvallen. Dit alles gecombineerd met een inmiddels traditioneel sterker wordend Red Bull tegen het eind van het seizoen lijkt dit seizoen af te gaan stevenen op een apotheose waar je U tegen zegt.
Maar in al dit enthousiasme wil ik op deze plek de aandacht vestigen op de toekomst, verder dan dit seizoen: het aflopende contract tussen het circuit van Silverstone en de FOM. Tot zover wij weten is het niet bekend of er al een nieuwe verbintenis is. Dat betekend dus dat het voorlopig zomaar kan zijn dat komend jaar de laatste grote prijs van Groot-Brittannië gereden gaat worden. En dat is verschrikkelijk. Want Silverstone hoort bij de Formule 1.
Ten eerste omdat bijna alle Teams in Engeland zitten. Op Ferrari, Alfa Romeo, Haas en Toro Rosso na zitten alle teams in de buurt van het circuit. Alhoewel “in de buurt” natuurlijk een relatief begrip is.
Ten tweede omdat het circuit Formule 1 ademt zoals Old Trafford, het stadion van Manchester United, en de Kuip van Feyenoord voetbal ademen. Dat gevoel wordt versterkt door de beleving van de Engelsen zelf. Nergens in de wereld beleven ze sport zoals zij dat doen: Een soort van fanatiek maar wel met Engels sarcasme gecombineerd met het de mening dat “sportsmanship” het hoogst haalbare in de sport is.
Ten derde en misschien wel als belangrijkste is de geschiedenis. Al in 1948 werd de eerste race verreden en in 1950 was het zelfs de eerste race in de toen net ontstane Formule 1. Ook won Ferrari er haar eerste grand prix in 1951 op deze prachtige baan.
Wat precies de status van de gesprekken zijn tussen de FOM en het circuit zijn is mij niet bekend maar de recente ruzie tussen Liberty Media en 15 circuits over het startgeld is niet bemoedigend. Die ruzie ging als volgt: Liberty Media wil zo graag een race in Miami dat geruchten in de lucht hingen over dat ze het eerste jaar de Formule 1 daar zonder entry fee wilde aanbieden. Dit stuitte begrijpelijk tegen de borst van de huidige circuits. Zij zijn nu per jaar zomaar 20 miljoen kwijt om een race te mogen organiseren. Het geluk wat Silverstone heeft, herstel, wat wij dus allemaal hebben is dat Liberty Media gezegd heeft dat bij keuze voor circuits geschiedenis belangrijk is. Vandaar dat de eerste keus voor de Nederlandse Grand Prix op Zandvoort lijkt te vallen. In hun echte daden laat Liberty Media nog niet zien dat geschiedenis zo belangrijk is. Naast Silverstone zijn voor 2020 verder ook Monza en Mexico niet vastgelegd.
De grote prijs van Groot-Brittannië op het circuit van Silverstone mag niet verloren gaan, want Silverstone kan niet zonder de Formule 1 net zoals dat de Formule 1 zelf ook niet zonder Silverstone kan. En misschien ikzelf ook wel niet.