19-09: “Formule E”

Wat krijg je als je 20 afgedankte F1 coureurs combineert met een elektromotor en een paar steden met internationale geldingsdrang? Ja zoals de aankondiging al deed vermoeden heb ik het over de Formule E. De raceklasse die het echte experimentele sinds dit jaar vaarwel zei. Ze hebben afscheid genomen van de eerste generatie auto’s en zijn sinds dit jaar overgestapt op de tweede generatie. Wat echt anders is, is dat ze nu met een auto de race uit kunnen rijden in plaats van te wisselen.

En precies dit is de reden dat veel mensen, waaronder Niels en mijzelf, de Formule E zijn gaan volgen. En, eerlijk is eerlijk, ik heb er inmiddels toch wel een flinke zwak voor gekregen. Het heeft de allure van een grote sport maar het blijft met vlagen nog steeds moeilijk om de sport serieus te nemen. Afgelopen zaterdag was het weer raak. Allereerst het circuit, blijkbaar is locatie belangrijker dan de race en de lay-out. Daarin lijkt het al op de Formule 1. De baan was op z’n breedst 2,5 auto en op een lange doordraaier en een chicane na allemaal saaie 90 graden bochten.

 En het ging helemaal los vorige week zaterdag toen in de eerste veel te krappe chicane zowel Wehrlein als Frijns achterste voren kwam te staan. Er waren ongeveer 6 coureurs die vrij naar achteren stonden die daarna de chicane afsneden want om de barricade heen rijden zoals moest was geen optie. Daarna werden ze terug gefloten door de wedstrijdleiding. Wat volgde was een soort ruzie tussen een stel Spaanstalige temperamentjes die het niet eens waren dat ze teruggefloten waren en in eerste instantie weigerde om hun originele positie weer in te nemen. Na 45 minuten kon de race dan toch van start. Overigens was het feest compleet toen Lotterer na de race een 22 seconde straf kreeg door het negeren van een of ander pitlane lampje. Dit komt vaker voor.

 Maar alle gekheid op een stokje, het is wel een raceklasse die toekomst heeft. Waar het massale publiek het misschien nog wel een beetje laat afweten doen steeds meer grote merken mee. Dit jaar is Mercedes via een omweg al ingesprongen en Porsche doet vanaf volgend jaar mee. Het is ook een evenement wat overzichtelijk is voor een stad om te organiseren. De stad is maar een dag dicht en de breedte en lengte eisen van een circuit zijn bij lange na niet die van de Formule 1. En daarom is het ook niet gek dat Eindhoven, onder aanvoering van de lokale industrie, heeft laten weten bezig te zijn om het evenement naar Nederland te halen. Een prachtig initiatief.

En laat de sport maar groeien, zolang het spannend om de winst is denk ik wel dat ik zal blijven kijken, en met mij steeds meer en meer.

Bekijk ook:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.