19-04: “WTF1”

Allereerst wil ik zeggen dat ik echt wel even getwijfeld heb om het onderwerp vandaag in deze column in deze vorm te doen. Maar goed ik ben van mening dat wij moeten kunnen zeggen wat we willen en dus vrijuit in deze podcast onze mening moeten verkondigen. Dus alvast mijn excuses als iemand ooit deze column tegen komt en denkt: Wat een hypocriete lul.

Dan nu voor het eggie: op social media (in ieder geval in mijn bubbel) is er eigenlijk maar één kanaal wat de content domineert. In ieder geval op video gebied. WTF1 of weeteeef1, you name it. Er wordt meer content gemaakt maar dat is vaak in podcastvorm (zoals wij) of alleen maar commentaar(zoals Slipstream). En juist over WTF1 wil ik het graag hebben vandaag.

De oprichter van WTF1 is Tom Bellingham. Op hun site staat, naar het Nederlands vertaald, het volgende: Tom zijn visie bij oprichting voor WTF1 was het bedienen en verbinden van een nieuwe generatie van motorsport fans die hoofdzakelijk de racesport via social media volgen. En het merk wordt nu breed gerespecteerd, erkend en geliefd bij de fans. Waaronder influencers en Formule 1-teams.

En dat klopt, en dat is knap. Tom zag een gapend gat in de markt en is daar ingesprongen. Dat gat was er hoofdzakelijk door onkunde van de Formule 1 organisatie en de teams. Bernie Ecclestone moest helemaal niets van social media hebben of andere vormen van “gratis” content. En dat snappen de teams + organisatie eigenlijk nog steeds niet helemaal. De Formule 1 gooit wel vaker beelden en samenvattingen online maar opinie en commentaar zit achter de betaalmuur van F1TV. Van de teams hoef je het ook niet te hebben. De fabrieksrapportages van Mercerdes zie ik niet meer en verder is er af en toe een supervet filmpje waarin Red Bull laat zien hoe super vet ze zijn. Maar echte goede, behapbare content dat over F1 gaat is er eigenlijk niet. En dat is precies wat WTF1 maakt. En op zich doen ze het nog goed ook! En daarom zijn ze zo groot.

Alleen kwam in 2017 het moment waar de meeste succesvolle media mee geconfronteerd worden: opgegeten worden door een grotere media vis. En dat betekend vaak en vermoedelijk ook voor WTF1 dat er geld verdiend moet worden. Dat gebeurd meestal met advertenties maar ik zie steeds vaker partnerships voorbij komen. En daar zie ik een wel zorgwekkende trend. Zo was er ineens een WTF1 podcast vorig jaar in partnership met het Abu Dhabi Circuit en waren er plots ineens kaarten voor de Bahrein GP over voor het team WTF1. Toch wel circuits met een randje. En dan kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat die promotors van die circuits daar een bepaalde agenda mee hebben. Zij willen natuurlijk graag laten zien hoe mooi en bereikbaar hun GP is, terwijl als je er sec naar gaat kijken de tribunes in Baku en Bahrein niet heel vol zitten en de GP van Abu Dhabi voor normale personen niet te betalen is.  

Nogmaals hiermee wil ik WTF1 niet beschuldigen maar ze hebben de schijn wel tegen. Afin, het gaat ze voor de wind en dat gun ik ze ook. Alleen wil ik hier, namens de gehele redactie, ik heb dit niet afgesproken overigens, beloven dat als dit geweldige project een succes wordt wij onze neutraliteit niet zullen verkopen en ook de schijn niet tegen willen hebben. (Voor minder dan een ton)

Want je neutraliteit op het spel zetten slaat als een putdeksel op een Formule 1 auto. En hoe dat is moet je maar aan George vragen.

Bekijk ook:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.