19-03: “Renault lelijke eendje F1”

Het is tijd om het te hebben over het lelijke eendje van de Formule 1: Renault. Een team met een spannend en roemrucht verleden. Als team mocht het twee keer de wereldkampioen leveren. Dat was Fernando Alonso. Maar als motorleverancier zijn ze nog veel succesvoller. Bij elkaar zijn 141 races gewonnen met een Renault motor achterin. Dat is gewoon 141/1000ste van alle verreden Grand Prix’s. Dit resulteerde meerdere keren in een wereldkampioenschap. Zo werd Vettel 4 keer wereldkampioen met een Renault motor en ook bij Mansell lag achterin een Renault in zijn topjaren. Het meest sappige verhaal is dat van de GP van Singapore in 2008, ook wel Crashgate genoemd. Nelson Piquet Jr moest toen van de directie (die onder druk stonden van verschillende sponsoren) opzettelijk zijn auto in de muur parkeren waardoor de dat jaar bij Renault teruggekeerde Alonso de wedstrijd won.

Maar goed, genoeg van Wikipedia geplukte feitjes. Welkom in het heden. Vandaag de dag staat het team van het semi-staatsbedrijf symbool voor alles wat Frans is: Arrogant, eigenwijs en slecht met geld. Maar wel goed eten, vraag dat Ricciardo die met 50 miljoen de op 2 na best betaalde coureur van het veld is. Nou daarvan kun je je croissant met flink dure jam beleggen! En dan hebben we het nog niet gehad over die narcistische, brutale, Franse wijsneus. En tevens onze host Jelle. Onee wacht, ik zei Frans. Ik bedoel natuurlijk Cyril Abiteboul. Ja wat zullen we daar van zeggen? Ik denk dat het fragment in de Netflix serie na het tekenen van Daniel bij Renault alles zegt. Hij was toen alleen maar bezig met het bashen van Red Bull dat een paar weken eerder het Renault-motor contract verbroken had.

De uitspraken van Guenther Steiner en Max Verstappen laten zien dat hij ook geen vrienden maakt binnen de sport. Politiek niet handig. Volgens de Haas preses moet Cyril meer bezig zijn met zichzelf i.p.v. roepen dat de B-team constructie niet deugd. Verstappen heeft iets vergelijkbaars gezegd alleen had dat toen betrekking op Max z’n kritiek op de krachtbron. En dan kwam als klap op de vuurpijl Olav Mol vrijdagavond met het bericht dat Ziggo Sport geen 1-op-1 vragen meer mag stellen, want te kritisch. En er valt wat voor te zeggen. Bij Ziggo Sport was het vorig jaar altijd de schuld van Renault (terwijl dat niet altijd klopte), maar dan kun je je coureurs wel gewoon je merk laten verkopen. Cyril is hier direct verantwoordelijk voor.

En de kritiek dit jaar is niet eens heel onterecht, dit seizoen loopt ook nog niet op rolletjes. De eerste 2 races waren natuurlijk om te janken.  Hülkenberg pakte nog wel een mooie plek vooraan het middenveld in Melbourne en Ricciardo vandaag in China maar de 0 punten in Bahrein mogen wel als domper gezien worden. Ook de verkochte motoren bij McLaren lieten het de afgelopen weken nog wel eens afweten. “Ahum Sainz Melbourne” En de toekomst kan niemand voorspellen. Ik de huidige vorm is de budget-cap niet iets positiefs voor Renault, ze zijn niet heel efficiënt met geld. En ze hebben geen motor meer bij een topteam of ze moeten dat zelf worden. De geschiedenis leert ons ook dat Renault er wel altijd weer bovenop komt en een winnende motor kan bezorgen. Ach wie zal het zeggen.

Daniel Ricciardo gelooft het allemaal wel, die zal zondag na de race lekker het vliegtuig ingedoken zijn richting Australië. Eenmaal geland lekker thuis op de bank zijn geploft. Via iDEAL z’n kapsalonnetje afgerekend op thuisbezorgd.co.au. Daar dan zijn bankrekening op zien verschijnen en denken: zo erg is het nou allemaal ook weer niet.

Bekijk ook:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *