19-20: Gaat in 2021 nou echt veel veranderen?

De vorige aflevering bespraken wij, hier in de podcast, de nieuwe regels voor 2021. Nu heb ik er zelf ook nog even over door gefilosofeerd, maar de vraag blijft: Gaat er nou echt heel veel veranderen?

Om te beginnen, de situatie zoals die nu is. Gewoon om een nulmeting te hebben. Zoals het nu is hebben we drie grote teams en dat zijn toevallig ook de rijkste. Het middenveld zit extreem kort op elkaar, maar daar staat de ranglijst ook ongeveer op begroting. Het racen in het middenveld is wel leuk om naar te kijken. Het auto concept is er één met een extreme hoeveelheid downforce, wat betekend dat er heel veel bochten vol gas zijn.

Het nieuwe concept zorgt er in ieder geval voor dat de hoeveelheid downforce drastisch afneemt en door een grote diffuser moet ook de vuile lucht minder worden, wat volgen weer makkelijker moet maken. Nu kwamen afgelopen week al weer de geluiden dat de beoogde 5 procent downforce verlies, als je achter een auto rijdt, waarschijnlijk niet gehaald kan worden. En nu dacht ik laatst: wil je dat inhalen echt zo makkelijk wordt? Krijg je dan niet de situatie dat de sterkste auto altijd wint? Want hij kan er toch altijd wel langs. Want blijft het dan wel auto racen? Het is geen MotoGP.

Als inhalen heel makkelijk wordt, is een inhaalactie ook niet heel bijzonder. Met dit downforce pakket is inhalen in bijvoorbeeld Eau Rouge al niet meer bijzonder. Dat deed Bottas op z’n sloffer bij een achterblijver vorig jaar. Je krijgt het nu ook bij DRS, want het is toch een beetje kunstmatig inhalen.

Maar ik denk dat de race van vandaag heeft laten zien dat dat hele pakket op zich zelf niet veel uit maakt. Het belangrijkste is dat de overall performance van de auto gelijkwaardiger wordt. Toch zijn er een paar factoren, die daar een grote rol in spelen. Denk daarbij aan het feit dat Mercedes de banden veel beter lijkt te begrijpen dan de rest voor een groot gedeelte dit seizoen. Iedereen is alweer vergeten dat die flink veranderd werden over de zomerstop. Ook moet de Formule 1 er voor zorgen dat er meer variatie mogelijk is in strategie. Dat die in ieder geval dichter bij elkaar liggen.

Maar de grote factor is geld. Het is bijna altijd zo dat de persoon met de grootste zak geld het hardst gaat. En vice versa. Het sneue voorbeeld hiervan is Williams. Het succesverhaal is nog altijd Mercedes. Maar hieperdepiep hoera, er komt een budgetcap. De vraag blijft in hoeverre dat gaat helpen. Hoe erg ze het de grote spendeerders de afgelopen jaren het ook lastig probeerde te maken. Want kosten, dat heeft nog niet echt gewerkt.

Maar goed, ik ga nu proberen bij te komen van de meest epische race van het jaar. Ik rol in ieder geval niet uit bed vannacht. Tot over twee weken.

Bekijk ook:

1 comment on “19-20: Gaat in 2021 nou echt veel veranderen?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *