20-11: “De sleutel voor de toekomst van de Formule 1 kan zomaar bij Volkswagen of Tesla liggen.”

Vorige week vrijdag sloeg het nieuws over Honda in als een bom. Ja het was raar dat ze bij de laatste contractverlenging maar een jaartje had gepakt maar met het oog op de reglementen voor de komende jaren is het oprecht bijzonder dat ze op dit moment uit de Formule 1 vluchten. Maar goed. Genoeg over Honda. Daar hebben we het genoeg over gehad. Ik deel deze sneer gewoon graag nog een keer uit.

Voor de seizoenen 2022, 2023, 2024 en 2025 heb je maar 3 echte motorleveranciers. Het hangt nog even af wat er met alle kennis gaat gebeuren die Honda de afgelopen jaar heeft opgedaan. Maar de kans dat daar een andere autobouwer zin in heeft lijkt mij heel klein. Het aantal motorleveranciers is gewoon een heel zorgelijke ontwikkeling. Wat als Renault het tij niet had kunnen keren. Hadden we dan Indycar-like naar twee motorbouwers gegaan?

En de sleutel naar de toekomst ligt bij de motor-reglementen van 2026 en daarna. Laten we wel wezen, vooruit kijken is en blijft moeilijk. Maar als ik op de TU Eindhoven een beetje om mij heen kijk waar de ontwikkelingen heen gaan is het onmogelijk om de elektrificering van de automobielindustrie te ontkennen. Daarom staat de Formule 1 wat mij betreft op een tweesprong. Of je gaat de verbrandingsmotor definitief vaarwel zeggen. Of je doet een flinke stap terug in de tijd.

In dat laatste geval zou je voor bijvoorbeeld V8 motoren kunnen kiezen met een geavanceerd KERS systeem. Net als Indycar. De grote vraag is alleen: Wie wil die dingen leveren? Waar de hele wereld straks kijkt wie de slag om de elektrische auto gaat winnen is het technische walhalla van de autosport met een verouderde filosofie zichzelf van A naar B aan het verplaatsen. Op korte termijn zou het nog kunnen werken. Het geluid keert mede terug. Maar de binding met de automobielindustrie zal steeds minder worden. En als je die binding verliest ben je aangewezen om nog meer op een SPEC-klasse te gaan lijken dan je met de nieuwe reglementen al gaat doen.


De andere optie is om toch volledig over te stappen op elektro motoren. Je ziet aan het enthousiasme van fabrikanten bij de formule E dat het ze wel degelijk interesseert. Alhoewel het lage budget t.o.v. de marketing daar ook wel meehelpt. De technische crux zullen niet zo snel bij de elektromotoren gaan liggen. Het opslaan van deze energie zal dan waarschijnlijk het strijd toneel worden wat de vooruitgang moet pushen.


Of je het nou wil of niet. Verbrandingsmotoren worden voor de fijnproevers. Het woon/werkverkeer, waar de grote jongens hun geld verdienen, zal meer en meer elektrisch worden. En daar zie ik marketingtechnisch een gigantische kans voor Volkswagen. Een merkt dat normaal niet zo staat te springen voor de Formule 1. Zij kunnen met de elektrische markt hetzelfde doen als Mercedes deed met de verbrandingsmotor. De gedoemde taxi-auto werd omgevormd tot een alom gerespecteerd merk door hun F1-succes slim te vermarkten met een flinke vernieuwing van hun wagenaanbod.

Volkwagen kan hiermee hetzelfde doen alleen dan met de elektrische auto. De autobouwer uit Wolfsburg komt er aan maar heeft qua marketing een hoop in te halen t.o.v. Tesla die nu superieur zijn op de markt. Misschien zet de Volkswagen Group wel Audi of Prosche in met hetzelfde idee. Met oud Porsche Le Mans teamleider Seidl van McLaren en de oud-VW topman Stefano Domenicali als nieuwe CEO zou het eeuwige geflirt nou eindelijk eens in daden omgezet kunnen worden. Als Mercedes ze niet te snel af is.

Eind conclusie blijft dat er met de elektrische slag een heel nieuw speelveld komt te liggen. En dan kan de sleutel naar een mooie F1-toekomst zomaar eens bij Volkswagen liggen. Of Mercedes. Of misschien wel BMW? Of misschien wel bij de knappe koppen van Tesla?\

Bekijk ook:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *