20-05: “Concorde Agreement”

Je zou het door alle corona-perikelen bijna vergeten, maar komende woensdag 12 augustus is de deadline van het nieuwe concorde agreement. Het zal jullie niet verbazen, maar er zijn weer kikkers die uit de Formule 1-kruiwagen willen springen.

Want, hoe kan het ook anders, de teams zijn het weer eens niet eens met elkaar. Laten we eerst kijken naar de teams die het wel met elkaar eens zijn. Of althans, met het nieuwe afspraken pakket. Dat zijn vooralsnog Williams, McLaren en Ferrari. Drie teams die iets doen waar ik zelf een klein beetje moeite mee heb. Ja, natuurlijk is het belangrijk dat je zulke teams erbij houdt. Maar zij kennen zichzelf, wat mij betreft, een te grote rol toe. Want historie is natuurlijk ook belangrijk, maar je moet wel je plek kennen.

De één kwam de afgelopen twee jaar nog geen opgevoerde Sauber voorbij, de ander kon met een zichzelf benoemd topcoureur nog geen punten rijden met een motor waarbij de concurrent gewoon 4e werd en de laatste kan met verreweg het grootste budget alleen met een motortrucje meedoen om de winst. En juist die laatste, u raad het al dat was Ferrari, ligt het gevoeligst. Want zonder Formule 1 geen Ferrari en zonder Ferrari geen Formule 1.

Grootste tegenstander in de media is Toto Wolff en je raadt het niet, maar het gaat natuurlijk over geld. Ferrari behoudt namelijk een significant voordeel t.o.v. andere teams met een financieel voordeel (zouden daarom McLaren en Williams ook nu al voor zijn?) en, hoe bizar, dat veto! Het standpunt van Mercedes blijft dat ze het allemaal best willen pruimen, zolang ze ook maar betaald worden. Want ook Red Bull lijkt in te stemmen met de nieuwe afspraken. Wolff’s uitleg: zij vangen dubbel met Toro Rosso er bij.

Let op, en nu ga ik een Terry Sanders’je doen: ik heb een oplossing! Kijk nou eens naar de resultaten van de afgelopen 5 jaar. En bepaal aan de hand daarvan de verdeling van het prijzengeld. Zo wordt continuïteit beter beloont en is een misstap op technisch gebied niet meteen catastrofaal voor je team. Ahum, Williams. Zo blijft Ferrari ergens rond de 2e en 3e plek hangen samen met Red Bull en krijgt Mercedes de waardering die zij ook verdienen. Want sport doe je om te winnen en als je wint wordt je daar voor beloond. En dan mag het wel omin saai zijn om naar te kijken door die veel te snelle Mercedessen. Maar zo werkt sport nou eenmaal. In voetbal is het niet anders. Alhoewel het bandenfeest vandaag, met dank aan Pirelli, uitkomst kan bieden.

Formule 1 is overigens wel de enige sport met een historische bonus en dat is en blijft bijzonder. Want resultaten in het verleden betekenen natuurlijk helemaal geen garanties voor de toekomst.

Bekijk ook:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *