Afgelopen woensdag was daar DE presentatie die zich maandag toch stiekem vrij plots aankondigde. Fernando Alonso keert terug in de formule 1. De tweevoudig wereldkampioen tekende een contract voor een jaar en zal daarmee in het seizoen 2021 de teamgenoot zijn van Esteban Ocon. Ik denk dat het best legitiem is om het een opvallende keuze te noemen.
In de eerste plaats om de manier waarop Fernando afscheid heeft genomen van de Formule 1. Zijn tweede termijn bij McLaren werd natuurlijk gedomineerd door de falende samenwerking met Honda. Honda ja, waar ze zijn bloed wel konden drinken. En toen McLaren met Renault-motoren ging rijden zag Fernando daar zo weinig perspectief in de samenwerking dat meneer het voor gezien hield. Nog geen jaar later wordt Carlos Sainz 6e in het WK-klassement en pakt een podium in Brazilië.
Nu is er sinds de zomer van 2018 natuurlijk een hoop veranderd bij McLaren op hoger niveau maar als jij en je door jouw uitgemelkte teamgenoot vertrekken en hetzelfde team boekt een jaar later prima resultaten zou je zo maar eens onderdeel van het probleem kunnen zijn. Ook in Maranello schrikken ze s’nachts nog wel eens wakker als ze de naam Alonso valt in hun dromen.
En aan zijn kwaliteiten op de baan zal het niet liggen. Twee maal wereldkampioen en in 2010 en 2012 heel dicht bij een 3e wereldtitel staan natuurlijk wel ergens voor. Maar het moet wel gaan zoals Fernando dat wil. Het hielp dat Zac Brown nog net geen voorzitter was van de Alonso-fanclub want elke andere teamleider schopt iemand na al dat gezeur over een toeleverancier of dat gezeik tegen z’n race engineer gewoon buiten. Ik wel. Misschien zou ook het helpen dat Fernando z’n eigen zonnebrillenmerk een deel van z’n salaris ophoest.
Renault dan, och dat arme Renault. Wat haal je binnen? Als er een team is dat op betrouwbaarheid de harde klappen opvangt zijn het de Fransen wel. En nu? Wie kan Alonso nu de schuld geven? Zoals ik net schreef wil Alonso altijd op zijn manier. Je zou Ocon maar zijn. Paar jaar getekend bij Renault om vervolgens het loopjongetje van Alonso te kunnen spelen. Misschien heeft Stoffel van Doorne het nummer van slachtofferhulp nog ergens.
En de academie van Renault? Zhou en Lungaard? Wat zouden die jongens denken? Eerst een hele dure Australiër halen omdat je teambaas een rekening bij Red Bull te vereffenen heeft die vervolgens bij de eerste te beste kans overspringt naar een ander team. En nu een zeurpiet waarbij je je kunt afvragen of hij niet een beetje over de hill is.
Want dat is natuurlijk de grote vraag. Toen Schumacher terugkeerde in de Formule 1 is dat geen groot succes gebleken en die meneer was wel een tandje of 5 groter dan onze Spaanse vriend.
Achja, Renault doet het lekker op z’n Frans, eigenwijs, eigenzinnig en een tikie arrogant. De fanclub van Alonse heeft in ieder geval een nieuwe voorzitter. Ene C. Abiteboul die o zo blij is dat hij woensdag met z’n idool op de foto mocht.