Afgelopen weekend was daar dan eindelijk de seizoensafsluiter. Ik moet eerlijk bekennen, heel erg keek ik er niet naar uit. Maar vandaag, in mijn stukje, wil ik het hebben over het afscheid van de Hulk.
Nico Hülkenberg begon zijn F1 carrière bij Williams in 2010. Met als hoogtepunt in dat jaar de pole position in Brazilië. In een compleet verregende kwalificatie zette hij de wereldkampioen van dat jaar gewoon op een ruime seconde. Via omzwervingen via Force India, Sauber en weer Force India tekende hij voor het seizoen 2017 voor Renault. Dat was in 2016 weer ingestapt in de Formule 1 en zocht een vervanger voor Magnussen. De keuze voor Renault was een hele logische. Alleen niet eentje waarmee hij een podium pakte. Want zo gaat hij de geschiedenis in. Als de coureur die de meeste races gereden heeft zonder een podium te pakken.
En daarom reist altijd de vraag: hoe goed was hij nou echt? Het is een veelgestelde vraag de laatste jaren. Er zijn zelf mensen die beweerde dat Red Bull er goed aan gedaan zou hebben als ze Nico binnen hadden gehaald. Ik vind het heel erg vervelend om te zeggen want Nico is een hele sympathieke gozer maar het idee dat hij naar Red Bull zou gaan is natuurlijk krankjorem. Kijk alleen al naar het verschil met zijn huidige teamgenoot die niet tegen Max op kon toen hij bij Red Bull reed.
En er spelen natuurlijk ook andere belangen. Renault is een Frans team wat heel graag een Franse coureur heeft. Want anders hadden ze hem net zo goed kunnen verlengen. Maar dat hij nu de Formule 1 verlaat heeft ook een beetje met Nico zelf te maken. Hij kon bij Haas aan de slag maar hield voor dat nog steeds prima salaris toch niet genoeg van de sport. Achja bekijk het positief: wij mogen ons nu nog een jaar met het labiele broertje van de F1 (Grosjean) vermaken.
Maar we hebben genoten Nico. Hij is een super sympathieke gozer die door Ziggo Sport geadopteerd werd omdat hij Nederlands spreekt. Achja. Nico een laatste groet in je eigen taal: Wir haben es…. Nee zonder dollen. We gaan er uit met het volgende. Nico bedankt, es war ein mahl.