Afgelopen week stond er een artikel over Mercedes op de site voor de NOS. De strekking van het artikel was vooral dat Mercedes bijna nummer-1 af is en Ferrari het vanaf nu wel even over komt nemen. Ik ben het uiteraard niet eens met deze bewering. Daar kom ik zo op terug, eerst wat achtergrond.
Mercedes is op zich een bijzonder team. Het bouwt al tijden Formule 1 motoren. Met als grootste succes als leverancier bij McLaren eind jaren 90. Ook het wereldkampioenschap van BrawnGP is behaald met een Mercedes-motor. Dat team is na dat jaar gekocht door Mercedes. Dat wilde graag een eigen team hebben. En wat voor team hebben ze gebouwd. In 2014 was Mercedes van alle merken het beste voorbereid op de turbo-hybride motoren. Dat in combinatie met een decent auto zorgde er voor dat ze 3 jaar lang extreem dominant hebben kunnen handelen. Daarna waren ze nog steeds het te kloppen team, alleen wisten Red Bull en nu vooral Ferrari aan te haken en af en toe een overwinning af te snoepen.
En ze hebben natuurlijk de beste rijder van het veld in hun auto. Hamilton heeft in heel veel dingen al bewezen een grote coureur te zijn. En wil dat waarschijnlijk nog wel even blijven.
Na 6 jaar met dit huidige motorreglement is het Ferrari gelukt een motor te bouwen die sneller is dan die van de Mercedes. Hoe ze het doen weet niemand. Maar snel is hij sowieso. En dit is natuurlijk, samen met de ontwikkelingen de laatste weken, een teken dat het volgend jaar in ieder geval tussen Mercedes en Ferrari heel spannend gaat worden. Persoonlijk heb ik nog wat moeite om te zien dat Red Bull hier zomaar bij gaat komen. Daar zit wel degelijk potentie in. En je moet er voorzichtig mee zijn, maar als Renault z’n werk doet en Mclaren een fatsoenlijke auto bouwt dan kunnen ze zomaar meevechten voor een podium.
Nu weer terug naar naar het NOS artikel. Ze deden eigenlijk een beetje wat de Telegraaf doet als Ajax weer een keer verloren heeft. Dan is het allemaal kut en komt het niet meer goed. Zo erg was het bij de NOS niet, maar het was wel opgeschreven dat de dominantie helemaal voorbij zou zijn en Ferrari het dus wel even over zou nemen. Maar dat klopt natuurlijk niet. En dat hebben we dit weekend gezien. Het blijven Duitsers. Organisatie is key en dat straalt er vanaf. Op mediums beginnen zodat bij safety cars je opties open blijven bijvoorbeeld. Bij Ferrari kozen ze voor tractie bij de eerste meters.
Dus het zal allemaal wel meevallen. Mercedes blijft echt wel mee doen. Want vergeet nooit, net als bij voetballen: Van Duitsers heb je pas gewonnen als ze met de bus de stad uit zijn. Of in dit geval het vliegtuig.